• Maja Finnes Sollid

Fødselen av en mor


En regnfull oktoberdag i 2018 kom to nye mennesker til verden - ei lita jente på litt over 3 kilo, og en splitter ny mamma. En varm junidag i 2020 skjedde det igjen - en liten, mørkhåret gutt og en flunkende ny tobarnsmamma. For det føltes sånn, begge gangene, - som å bli født på ny. Verden jeg kjente forsvant, livet jeg hadde levd endret seg fullstendig. Plutselig har jeg ansvar for to små liv, så skjøre, dyrebare og overveldende. Disse små knøttene krever alt jeg har å gi, både fysisk og mentalt. Den første tiden med en nyfødt er altoppslukende, og dagene går både fort og sakte på samme tid. Kroppen min er ikke lenger min egen, men står til disposisjon til et lite nøste 24 timer i døgnet. Tankene mine er ikke lenger mine egne, de er styrt av et moderlig urinstinkt. Jeg føler alt. Euforisk glede, bunnløs sorg, flammende raseri, knusende smerte, uendelig kjærlighet. Jeg kjenner meg selv knapt igjen.


Slik er det å bli mamma. Vi møter oss selv på ny, og kjenner oss selv knapt igjen. Likevel vet jeg jo at jeg, den Maja jeg har vært og fortsatt er, fremdeles er der. Det jeg gjorde, klarte, tenkte og mente før jeg ble mamma er fortsatt der, iboende i meg. Så hvordan kan jeg finne tilbake til det? Hvem er jeg, egentlig, om jeg ikke bare er en mamma?


Yoga er min livbøye når mammatilværelsen blir for intens og krevende. Når følelsene blir for store hjelper det meg å bevege kroppen, og kjenne at jeg kan være tilstede i kroppen min uten at resten av verden rundt meg får for mye oppmerksomhet. Når tankene koker og jeg føler meg fortapt og alene, hjelper korte meditasjonsøkter og enkle pusteøvelser meg å ikke gå fra forstanden. Det er ikke alltid så mye som skal til for at en sliten, søvndeprivert og frynsete tobarnsmamma skal føle seg litt bedre. Kanskje kan det hjelpe deg også?


Her er min topp 3 tips til deg som er en overveldet mamma/forelder:


  1. Beveg deg! En 15 minutters yogaøkt eller en kort spasertur i frisk luft angrer du aldri på. Legg lista lavt, ta utgangspunkt i en kort økt og ta alt over 10 minutter som en bonus. Prøv ut denne 15-minutters yogaøkten for mer energi og overskudd.

  2. Gi kroppen den næringen den trenger! Spis god mat som gjør deg godt, men tillat deg raske middager og enkle løsninger uten dårlig samvittighet. Her er noen av mine favorittnettsteder for å hente inspirasjon til gode oppskrifter: https://sprudlendesunn.no/blogg/ https://www.lindastuhaug.no/ https://desireeandersen.no/

  3. Sett av litt tid (gjerne hver dag) til meditasjon eller oppmerksomt nærvær. Dette er verdifullt for å senke stressnivået, klarne tankene og få pauserom i hverdagen. Prøv ut denne 10-minutters meditasjonsøkten for å senke stressnivået.


Hva er dine beste triks for å overleve tunge og stressende dager? Del gjerne i en kommentar, jeg vil gjerne vite 😊


Og du, ta vare på deg selv, det er du verdt!


Maja

© 2017 by Maja Finnes Sollid.